QR kódy v ČR na začátku 2012

S qr kódy se roztrhl pytel, což nás, jejich fanoušky samozřejmě těší. V poslední době jsou k vidění opravdu v každé končině naší vlasti. Jejich oblibě napomáhá především to, že jsou k vidění už nejen v tisku a metru, jsou frekventované i v nákupních centrech.Vyrazíteli z domova mimo svět internetu (mobilní můžete vzít s sebou), můžete po cestě na nákup a zpět potkat qr kódů, že je nespočítáte na prstech na rukou.

Jak jsem na nákupu potkal qr kódy

Vyjdete z domu a na lavičce u autobusové zastávky na Vás svítí žlutý polep po celé šíři opěradla, na kterém je reklama na radio s vyobrazeným obrysem automobilu uvnitř s qr kódem. Říkám si proč ne, vyzkouším, když na té lavičce předtím byl qr kód na soutěž Poznej česko nebo další qr projekt Seznamu Lovecká sezona, bude to bezpečné. Lavičky jsou obecně populární pro využití qr kódů, stejně jako boční světelné plochy autobusových zastávek, kde qr kód uvidíte, pokud si na tu první lavičku s qr kódem sednete.

[ad#AD-link-horizontal-468-15]

qr-zastavkaQr kód na světelném poutači je obecně používán jako doprovodné sdělení k obsahu vizuálu poutače a napojení na mobilní web. Chybou v tomto využití qr kódu bývá jeho umístění moc nahoru nebo naopak do spodu celého zastávkového poutače, kde není jeho snímání jednoduché.qr-mhd
Nastoupím do autobusu a co vidím, zelný rámeček s qr kódem mě upozorňuje, že mám možnost si naskenováním qr kódu koupit jízdenku. Open card už mám dlouho s kreditem, tedy proč ne. QR kód mě odvrátil od temné cesty černého pasažera a poskytl klidný výhled na vzdálený qr kód na reklamě nad oknem autobusu. Zajímalo mě o co jde, ale byl tak malí a ač jsem byl jen pár metrů od něj, přes běžný autobusový provoz se mi nepodařilo ho qr čtečkou sejmout. QR code byl opět nešikovně umístěn až nad úroveň hlavy a ač jsem měl o něj zájem za krátkou cestu do nákupního centra jsem ho nevyužil. Sejně tak qr kód umístěný na nálepce na sededale, když jsem byl malý, maminka mi říkávala, „Nescanuj qr kódy bez dooplňující informace“.
Vystoupím před nákupním centrem , mohl bych zaplout do hlouby metra Praha, kde bych lovil nové qr kódy celé hodiny, protože v podzemí se s nimi doslova roztrhl pytel, ale já jdu nakupovat.
Vyjedu po jezdících schodech a z plazmové obrazovky mne láká renomované fitcentrum svým qr kódem  v TV na členství na facebooku. Zajímavý nápad kdyby, se qr kód nestřídal ještě s několika sděleními fitnescentra možná bych ho i stihl nascanovat a podívat se dál, nestihl. Prolítnu rychle hypermarket nakoupím něco na večer (na balení oříšků je qr kód s informacemi o původu) a jdu mezi obchody zpět k eskalátorům. Po pravé straně na mne svítí z výlohy Datartu několik desítek qr kódů, každý na nálepce u jiých audio sluchátek, které si takto za letu můžete objednat. Sluchátka ale nepotřebuji a ač vím, že v prodejně mají z druhé strany u východu qr kód se slevou na druhý nákup, nedonutí mě to jít dovnitř, protože spěchám.
qr-datartPo pár krocích na druhé straně spozoruji hezky zpracovaný qr code vytištěný na kancelářskou A4 a nalepnený izolepou na vitrínu O2. Tady mne odradilo spíše poloamatérské zpracování, v metru má O2 qr kódy elegantněji využité. Po cestě si vezmu ze stojanu před prodejnou FOTOLAB.cz jejich leták, qr kód co je na něm si prozkoumám v klidu po cestě domů. Jdu dál a před sebou vidím v dálce modrý rollup, vysoký poutač s qr kódem, lákající na stažení aplikace pro uzavření pojištění přes mobilní telefon. Což není obecně špatný nápad, myšleno využití qr code technologie pro stahování aplikací, pojišťovnu požívám jinou, takže proces aplikování aplikace by byl beztak k ničemu.
Po cestě přes parkoviště k autobusu jsem obržel od hostesky letáček o nově otevřené restauraci, běžně házím do nejbližšího koše, Tento letáček s qr kódem jsem si nechal na čekání na autobus zpět. Takto v mhd, když neřídím, se tím třeba i zabavím. No, ale nezabavím, protože qr kód stylové restaurace nevede na mobilní verzi webu. Ta asi ani neexistuje. Po cestě si apoň prohlížím nové foťáky v nabídce prodejny, jejíž prospekt jsem čapnul po cestě, tad mobilní verzi mají.

QR kódy všude, ale využíváme qr code naplno?

Qr kódy jsou tedy již opravdu všude, během krátkého nákupu bych z něj díky qr kódům mohl udělat také pěkně dlouhý. Naopak, kdybych chtěl pojistit na cesty, koupit si k tomu sluchátka a aktivovat roaming se slevou, mohla by to být s qr kóody vcelku rychlovka. Záleží tedy asi vždy především na prioritě spotřebitele, když nemá důvod k akci vytáhnout mobil z kapsy, zůstane jeho qr čtečka vypnutá. Někdo ho vytáhnout chce, protože cítí, že by se rád bavil na dané téma, ale umístění mu to neumožňuje. Jsou lidé, kteří vytasí qr čtečku za každou cenu, ale většina z nás potřebuje k využití qr čtečky nějaký důvod, když ne užitek, tak alespoň zábavu.

Ideální cestou k plnému využití qr kódů tedy je dát lidem důvod, dostupnost, důvěryhodnost.

[ad#AD-google-468-60-text-content]